Maljani on ylitsevuotavainen...
(Psalmien kirja 23. luku)
Kimmo Huosionmaa
Kun onnettomuuksista kirjoitetaan lehtiin, niin pitää huomioida se, että varsinkin tutkinnan alussa on vaara, että väärä henkilö tulee leimatuksi esimerkiksi onnettomuuden aiheuttajaksi. Kaikissa onnettomuuksissa on käynyt niin, että esimerkiksi lentokoneen ohjaaja tai linja-auton kuljettaja, joka on ollut ratissa on nähty ikään kuin sankarina, ja sitten vasta myöhemmin on tullut ilmi, että hän onkin tehnyt virheitä toimiessaan onnettomuuteen joutuneen kulkuneuvon kuljettajana. Kun mietitään tilanteita, joista kirjoitetaan lehdissä, niin itse mietin, kuinka paljon esimerkiksi lentäjät saavat julkisuutta verrattuna siihen, mitä esimerkiksi heille tapahtuu ilmassa.
Tässä sitten taas mietin, miten monta kertaa vuodessa bussin kuljettaja on estänyt onnettomuuden ohjaamalla bussia taitavasti, mutta noita tapauksia ei koskaan kerrota kenellekään. Mutta jos esimerkiksi lentokone ohittaa toisen liian läheltä, eli tuva-alueen sisältä, niin johan on edessä sitten suuri joukko lehtijuttuja, joissa tämä asia kerrotaan kaikelle kansalle. Mutta juuri koskaan ei sellainen ihminen kuin bussin kuljettaja saa mitään muuta kuin negatiivista julkisuutta, ja kun tässä sitten muistelen tämän Kuopion bussiturman tiedotuksen etenemistä, niin siinä sitten on todettu, että kuljettajaa epäillään neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta.
Eli hän oli ajanut liian kovaa jopa matkustajien mielestä, ja sitten jättänyt perästä ilmeisesti tulleen kommentin huomioimatta, mikä on johtanut siihen, että bussi syöksyi suoraan junaradalle surullisin seurauksin. Tässä sitten mieleen on tullut se, että joutuiko kuljettaja raivon valtaan tuolloin onnettomuuden tapahtuessa. Tuo asia on ilmeisesti jäänyt huomioimatta, että kuljettajilla on kova stressi noiden autojen ratissa, koska aikatauluista on pidettävä kiinni, ja sitten on joku tapahtuma saanut ehkä kokeneen kuljettajan sellaiseen tilaan, missä hän ei ole kyennyt hallitsemaan tunteitaan, ja sitten seurauksena on ollut bussin syöksyminen junaradalle.
Raivotilassa ajaminen on asia, mistä ei juurikaan puhuta henkilö- tai raskaan ajoneuvon kuljettaja-tutkinnon yhteydessä. Raivotilassa ajaminen on todella vaarallista, ja siksi tuollaisesta asiasta pitää voida puhua, mutta kun sitten ajatellaan tilannetta, missä kuljettaja sanoo olevansa suuttunut, niin sitä voidaan pitää työpaikalla pelkästään lintsaamisen yrityksenä. Ja kuten monissa muissakin tapauksissa voi tuollaisesta asiasta tulla potkut, jos henkilö vetoaa mielialaan silloin, kun siihen voisi olla aihetta.
Kuitenkin raivotilassa tai väsyneenä ajaminen on yhtä vaarallista kuin alkoholin tai huumeiden vaikutuksen yhteydessä, mutta siitä puhuminen on edelleen ikään kuin tabu, ja itse kyllä välillä mietin, miten esimerkiksi bussinkuljettajat jaksavat työssään. Eli kuinka usein esimerkiksi huonosti nukuttu yö on ollut takana, kun kuljettaja on tullut aamulla töihin, ja kuinka usein on kuljettaja tuntenut vihaa matkustajia kohtaan.
Tuolla bussissa kohtaa varmaan monenlaisia ihmisiä, joista osa saattaa olla melkolailla juovuksissa. Ja kun puhutaan sosiaalisista kohtaamisista, joita varmasti joskus bussin kuljettaja kohtaa työssään, niin ne mahdolliset riidat varmasti tuntuvat aivan yhtä pahalta, kuin jos hankalan asiakkaan kohtaa esimerkiksi R-kioskin tiskillä. Ja ne asiat varmasti vaikuttavat yöuneen sekä seuraavan päivä ajosuoritukseen. Samoin bussissa saattaa olla ajon jälkeen oksennusta sekä mielessä pyöriä muistot päivän tapahtumista. Tuolloin saattaa sitten yöuni jäädä lyhyeksi.
Eli väsyneenä ei varmaan ole mukava tulla mihinkään työpaikkaan, eikä myöskään mahdollinen illalla tullut uhkailu ainakaan oloa paranna. Tuolloin saattaa sitten pinna mennä auton ratissa istuessa, jos joku alkaa neuvoa kuljettajaa siitä, miten pitää autoa ajaa. Silloin jos tuon kuljettajan sietorajaksi kutsuttu psyykkinen resistenssikyky on madaltunut, saattaa kaikkein rauhallisimmallakin ihmiseltä malja valua ylitse, eli hän suuttuu niin, että ei enää pysty hillitsemään itseään. Siitä sitten saattaa seurauksena olla hyvin vakava onnettomuus, kun ajonopeus kohoaa liian suureksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.