perjantai 24. elokuuta 2018

Kirjoitus metrosta sekä kansan suosiosta



Kimmo Huosionmaa


Metro on taas ollut päällimmäisenä aiheena maamme lehdistössä, ja keskustelu siitä, mitä huonosti hoidetulle liityntäliikenteelle pitäisi tehdä käy kuumana. Tuoreen otoksen mukaan HSL:n palveluihin tyytyväisten määrä on pudonnut huomattavasti, ja syynä tähän oletettavasti on ollut metron takkuilu, se mistä tuo otos on saatu, meni kuitenkin itseltäni ohi. Eli oliko kyseessä HSL:n oma tutkimus, vai jonkun muun tekemä gallup ei minulle selvinnyt, koska en tuota artikkelia ehtinyt kovin tarkasti lukea, mutta Helsingin Sanomista tai YLE:stä oli kysymys. Tekniset viat sekä muut asiat kuten kuljettajapula on tietenkin aiheuttanut ongelmia, mutta kuitenkin voidaan sanoa, että tuo suosion laantuminen on johtunut uutuuden viehätyksen loppumisesta. Länsimetro oli kallis, mutta sitä ei nyt voida perua, vaikka Tampereen pikaraitiotie olikin halvempi.


Kun metro avattiin, niin kaikki ihmiset olivat tietenkin uutuuden viehätyksen vallassa, ja asiassa nähtiin melko paljon hyvää, mutta sitten arjen tullessa eteen alkaa tuo arki vallata ihmisten mieliä. Ja samoin tietenkin uutuuden viehätyksen katoaminen vie asiakkaita tuolta kulkuvälineeltä, joten ensimmäisten päivien ruuhkan kaltaista tilannetta enää tuskin tulee, mikä tarkoittaa, että jos nuo matkustajamäärät lasketaan ensimmäisten päivien matkustajamäärien mukaan, niin varmaan on tuo matkustajien määrä pudonnut.


Samoin ensimmäisten päivien ajan ihmisten ajatukset kaikkea uutta kohtaan ovat todella positiiviset, ja esimerkiksi metrossa on karnevaalitunnelma. Kun alkaa arki olla edessä, niin silloin tietenkin myös epäkohdat alkavat näkyä, kun tavalliset työmatkaajat alkavat käyttää tuota välinettä, ja silloin tuohon matkaan suhtaudutaan kuten muuhunkin työmatkailuun. Eli kyseessä on välttämätön paha, jota tehdään vain siksi, että siitä saadaan rahaa, eikä työstä saa olla ilman syytä poissa. Siksi ihmiset käyvät töissä, ja matkustavat työmatkoja, vaikka se ei ole aina mukavaa. Ja tuo asenne näkyy myös asenteena työmatkoihin käytettäviin välineisiin.


Muistakaa kuitenkin että metro ei ole vielä valmis. Ja tietenkin kun metroa paljon käytetään, niin silloin tällöin itse ihmettelen, miksi osa vuoroista jää Tapiolaan ja osa jatkaa Matinkylään? Se tietenkin aiheuttaa hieman ongelmia, mutta tietenkin nyt kun metro on arkipäivää, niin se muuttaa ihmisten suhtautumista, ja tuossa ratkaisussa aletaan nähdä muitakin puolia kuin vain se loistava metro, joka on paras mahdollinen ratkaisu kaupunkien liikenne-ongelmiin.


Se että ihmiset joutuvat nousemaan joka päivä bussista ja menemään liukuportaita alas metroon on tietenkin vaivalloista niistä, jotka ovat tottuneet nukkumaan bussissa koko työmatkan ajan, mutta kuitenkaan mitään metroa parempaa ratkaisua ei ole olemassa, koska ongelmia tulee silloin kun bussit tulevat täyteen ihmisiä, ja kyytiin ei tahdo mitenkään mahtua. Ja kuten olen kirjoittanut niin täydellisiä ratkaisuja ei kaupunkien liikenne-ongelmiin ole.


Jos ihmisellä on varaa käyttää omaa autoa sekä hänelle on parkkipaikka tarjolla kaupungilla, niin silloin varmaan sähköauto on hänelle itselleen sopivin väline, mutta sitten tietenkin on olemassa sellainen asia, kuin tilan ahtaus. Eli sähköauto vie kuitenkin tilaa kaupungilta, ja tässä en sitten ota myöskään kantaa saasteisiin, jotka siirretään sähköauton kohdalla toiseen paikkaan. Mutta tilanpuute varmaan saa sitten aikaan sen, että ihmisten pitää käyttää metroa tai jotain muuta julkista liikennevälinettä. Ja tämä on syy siihen, että länsimetro on rakennettu. Meillä ei ole nimittäin tilaa ajaa omalla autolla, sekä nimenomaan Länsiväylän ongelmana aamuisin ovat olleet ruuhkat, tai oikeastaan Länsiväylän liittymisteiden ruuhkat ovat aamuisin ikäviä, ja niitä ei voi bussilla sivuuttaa, koska bussikaistoja on oikeastaan vain moottoritien varressa.


Metron etu bussiin nähden on se, että se vie ihmisiä suuren määrän, ja mitä enemmän sitä käytetään, niin sitä pienemmät ovat matkustaja-kohtaiset kulut, ja toisaalta sitten metro kulkee omaa tietään, eli sitä eivät autot häiritse. Ja vaikka sitten tietenkin tämä liikenneväline on vaikeuttanut hiukan joidenkin ihmisten elämää, niin kuitenkin voidaan sanoa, että liittymis-liikennettä voidaan aina kehittää. Eli jos eivät päättäjät tiedä ongelmista, niin silloin he eivät myöskään voi mitään päätöksiä lähteä tekemään. Ja muistakaa että mitään yleistä ja täysin toimivaa ratkaisua ei ole olemassa. Jos taas busseja ajatellaan, niin ne saastuttavat, mutta toinen ongelma on se, että osassa linjoita matkustajia ei ole muuta kuin ruuhka-aikaan.


Ja jos taas puhutaan siitä, että joku liikennöitsijä tulisi tähän kaupunkiin aloittamaan uuden bussiyhtiön, niin silloin ongelmana on alkupääoma. Eli tuo liikennöitsijä joutuisi ostamaan melkoisen määrän kalustoa, ja sitten tietenkin pitäisi matkustajia olla niin, että se kattaa toiminnan kulut. Joten sen takia ei tässä asiassa ole toteutunut vapaan kilpailun periaate. Toki jos työporukkaa asuu samassa kaupunginosassa, niin silloin voi taksin soittaa paikalle, ja siitä sitten kimppakyydillä mennä työpaikan ovelle saakka, ja jos kyytiläisiä on vaikka kuusi, niin tuolloin sitten saadaan varmaan kustannukset alas. Mutta se onko tuo realistista on hiukan eri asia. Jos pomo sitten liikkuu sähköautolla, niin tuolloin voi häneltä kysyä kyytiä.


Mutta aina ei sitä ole tarjoilla, ja tietenkään oikeassa elämässä eivät työkaverit enää asu samassa kaupunginosassa, joten tuolloin taksi tulee melko kalliiksi, jos sitä joutuu yksin maksamaan. Ja jos taas jokainen ajaa eri matkan, niin silloin tulee riitaa maksuista. Eikä varmaan kaikki ole tyytyväisiä, jos taksi hakee työmatkalaiset jonkun henkilön ovelta. Tuolloin sitten muut tuntevat yhden olevan paremmassa asemassa kuin loppu ryhmä. Ja tuollainen järjestely vaatii muutenkin sitoutumista toimiakseen kunnolla.


Tuolloin pitää muistaa, että joku asuu aina hiukan lähempänä taksitolppaa kuin muut, ja siitäkin saadaan riita aikaan. Eikä kukaan varmaan tilaa taksia, niin että se kulkee kuin joku koulutaksi, joka kerää asiakkaat jostain kadun päästä. Ja tuo tilanne on se, mistä sitten niitä riitoja syntyy, kun jonkun matka on lyhyempi kuin toisen, eli toisen pitää maksaa vähemmän kuin toisen, jotta lasku olisi oikeudenmukainen. Ja arvatkaa vain tuleeko tuosta sitten riitaa työpaikalla tai pikkujouluissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Ydinaseita ja miinasopimusta.

  Yllä: Panavia Tornado IDS  kylvää pommeja sekä miinoja JP233 yksiköstä  Syy Israelin iskuun Iraniin saattaa olla ainakin osittain Trumpin ...