Kimmo Huosionmaa
Opetusministeri on ilmoittanut, että lain mukaan uskonnonopetuksen pitää tapahtua eri tiloissa eri uskontokuntien kohdalla. Eli tuolloin lakia noudatettaessa pitää kaikkien uskontokuntien oppilaiden olla erotettuna toisistaan, koska Suomen laki sanoo niin, ja lakia tietenkään ei olla muuttamassa. Samoin tietenkin ET eli elämänkatsomustiedon opetuksen pitää tapahtua eri tiloissa, eikä koulujen pitäisi tietenkään tuosta vaatimuksesta tinkiä. Kyseisen säännön tarkoitus oli varmistaa se, että kaikki tiesivät, kenen vanhemmat kuuluivat kommunistiseen puolueeseen, ja tuosta asiasta saattoi tulla joskus ongelmia työelämässä, kuten kaikki varmaan muistavat lapsuudestaan nuo opettajien varoittavat sanat, jotka koskivat esimerkiksi juuri vasemmistolaisia aatteita.
Tuo asia varmasti sitten on aiheuttanut ristiriidan sen kanssa, mikä on koulujen tehtävä, eli valmistaa kansalaisia kriittiseen ajatteluun sekä selviytymään yhteiskunnan asettamista vaatimuksista arkipäiväisessä elämässä. Kun puhutaan siitä, että esimerkiksi ortodoksisen uskonnon opetuksen pitää tapahtua eri tiloissa kuin luterilaisen uskonnonopetuksen, niin alunperin tämä sääntö on perua ajalta, jolloin haluttiin, että koulu valmistaa isänmaallisia nuoria, ja siksi haluttiin estää "Ryssänkirkon" vaikutuksen leviäminen maassamme.
Mutta myöhemmin tietenkin tämä käytäntö on jäänyt elämään lakikirjaan. Uskontokuntien opetuksen tapahtuminen samassa tilassa tietenkin lähentää eri kulttuureita toisiinsa, ja samoin se auttaisi varmasti myös integroimaan maahanmuuttajia omaan yhteiskuntaamme, mutta jostain syystä lakikirjaan ei ole tulossa muutoksia tuon asian taholta. Kun mietitään sitä, että maamme koulut ovat laitoksia, joissa ei ainakaan enää saisi opettaa rasistisia tai syrjivää ajattelua, niin juuri tällaisissa asioissa sitten kohtaamme sellaisen muurin, jolla erotetaan ihmisiä toisistaan, ja luodaan entistä korkeampia aitoja. Kukaan lapsi ei ole vastuussa vanhempiensa teoista tai valinnoista. Ja vanhemmat valitsevat lasten uskontokunnan sekä muut vastaavat asiat hänen puolestaan.
Kun keskustellaan vanhoillisten lestadiolaisten asenteesta tai siitä, millaisia asioita he ovat muka tehneet, niin tuon lahkon eristäytyminen muusta yhteiskunnasta varmasti on edesauttanut tarinoiden kehittymistä. Ja tiedän että seuraava osa tästä kirjoituksesta on leimaavaa, ja se saattaa loukata jotain ihmistä, mutta kuitenkin nimenomaan vanhoillisia lestadiolaisia on totuttu pitämään eräänlaisina tiukkojen uskonnollisten arvojen vaalijoina maassamme. Ja tietenkään lapset eivät päätä siitä, mitä vanhemmat heidän opettajilleen kirjoittavat tai mitä valintoja vanhemmat lastensa puolesta tekevät.
Vanhoillisten lestadiolaisten käytäntönä on joissakin tapauksessa ollut se, että lapsia pahoinpidellään kotona fyysisesti, mikä on tuonut tuolle lahkolle melko ikävän maineen. Lasten fyysisen kurittamisen kieltäminen johtuu siitä, että lapsi oppii sen kautta lyömään puolustuskyvytöntä, mikä johtaa sitten myöhemmin ikäviin seurauksiin, eli tuollainen lapsi muuttuu väkivaltaiseksi lapsia sekä vanhuksia kohtaan. Tuolloin voi seurauksena olla tilanne, missä henkilö muuttuu jopa sarjamurhaajaksi.
Se mikä pahentaa väkivaltaa noissa tapauksissa on se, että henkilölle on uskoteltu, että häntä kohtaan tehty väkivalta on oikeutettua. Mutta arvatkaa mitä tapahtuu, jos tuollainen henkilö menee töihin johonkin vanhainkotiin, ja siellä on sääntöihin kirjoitettu, että potilaan tai asukkaan on pedattava sänkynsä joka aamu. Ja sitten joku ei tuota sänkyä saa pedattua. Silloin voi seurauksena olla väkivaltaa, koska tuo asia on opetettu kotona. Jos joku ei noudata sääntöjä, niin siitä on seurannut pahoinpitely. Tietenkin tuo henkilö kuvittelee, että niin saa sitten tehdä myös muille, jotka eivät sääntöjä osaa tai voi noudattaa. Mikäli opettaja on käyttänyt fyysistä väkivaltaa oppilaaseen, näkyy se myöhemmin tämän henkilön käytöksessä, ja varsinkin jos hänestä tulee opettaja, niin siitä seuraa vähemmän mukavia tilanteita koulussa.
Varmasti maassamme on aina ihminen, jolla on pipo tiukalla päässä. Tuollainen ihminen voi sitten valittaa kaikenlaisista muutoksista ihan sinne ministeriöön saakka, ja maassamme on sellainen legenda, että vanhakantaiset lestadiolaiset olivat ohjeistaneet jäseniään sillä tavalla, että heidän piti asua tietyillä alueilla, jotta jokaiseen kouluun saataisiin tuon lahkon jäsenen lapsi, ja tällä tavoin saattoi lestadiolaisyhteisö valvoa sitä, että kouluissa ei näytetä sellaista pornografista tai muuta rappioon johtavaa materiaalia, mikä saattaisi turmella noiden lasten kristillisen kasvatuksen. Tällaiset tarinat varmasti ovat sellaisia, mitkä saavat aikaan hymyjä vielä nykyäänkin.
Ja tietenkin jos puhutaan juuri noista uskonlahkoista, niin silloin ennen he soittelivat kuulemma mielellään opetusministeriöön, jos heidän lapsensa eivät saaneet sellaista opetusta, mitä he halusivat. Kun puhutaan uskonnonopetuksen tapahtumisesta suljettujen ovien takana, niin silloin tällöin kyllä voidaan puhua siitä, että oppilaat joissain tapauksissa leimataan tuon asian takia. Ja joskus tuo kolmen oppilaan sääntö saa aikaan sen, että esimerkiksi joku lapsi joutuu jäämään joku päivä koulun jälkeen, kun muut ovat kotiin lähteneet opiskelemaan uskontoa tai ET:tä. Ja jos tuo muun luokan uskonnon opetus tapahtuu keskellä päivää, niin siinä voi sitten olla hyvin ikävä paikka.
Kun ajatellaan esimerkiksi tuntien suunnittelua, niin silloin täytyy muistaa, että tarkan lukujärjestyksen laatii opettajien kokous. Eli opettajia on kiittäminen niistä iloisista yllätyksistä, joita lukujärjestys tuo tullessaan. Mutta syy tietenkin on välillä hyvä vierittää jonkun oppilaan päälle, joka ei kuitenkaan missään nimessä ole noista lukujärjestyksistä vastuussa. Ja erilaista ihmistä on helppo syyttää sekä sulkea pois ryhmästä. Tuo tarkottaa että erilailla pukeutuva tai puhuva henkilö saa usein syyt päälleen asioista, joihin hän ei millään tavoin voi edes vaikuttaa.
Joka kerran on vähemmistöön kuuluva joutunut jollain tavoin syntipukiksi kouluissa, ja tässä muistan vielä niitä aikoja, kun saamelaiset ja romanit olivat kouluissa niitä, joita jopa kehotettiin syrjimään, koska heitä ei muka voi sietää. Se sitten riitti tuolloin syrjimiseen, mutta myöhemmin somalit ja muut etniset vähemmistöt ovat tuon aseman vallanneet, eikä tietenkään maamme poliittinen ilmasto ole sallinut venäläisten leimaamista, koska se olisi saattanut suututtaa Kremlin.
Toisaalta taas saattaa käydä niin, että joku lapsi joutuu uskonnon opetuksen takia silmätikuksi, koska tuolloin joku voi levittää huhuja siitä, että kaikki menee aina tuon yhden henkilön mukaan. Ja toki luokka olisi muuten päässyt kahdeltatoista kotiin, mutta tuon yhden takia ei sitten tätä voi tehdä. Toki tuolloin unohdetaan se, että nuo tunnit olisi johonkin kohtaan kuitenkin tulleet. Samoin kun keskustellaan siitä, kun vanhemmat valittavat kaiken maailman asioista, niin silloin tällöin tulee mieleen sellainen asia, että onko niin, että kun omilla lapsilla menee koulu vähän huonosti, niin silloin lähdetään valittamaan erilaisista asioista?
Näin saadaan sitten ainakin vähän keskustelua pois siitä, millainen on lapsen koulumenestys. Aina välillä kuuluu sellaisiakin väitteitä, että jonkun luokan oli pitänyt muuttaa lukujärjestystä jonkun lapsen treenien takia, mutta en tiedä, pitääkö tuo asia sitten oikeasti paikkansa. Ja kun ajatellaan opettajien valintaa, niin heidän pitää olla tiettyjä ihmistyyppejä. Eli ainakaan peruskoulun opettajat eivät jää mielellään perjantaisin kovin pitkäksi aikaan kouluun istumaan, joten kaikissa kouluissa perjantai on se lyhyt päivä, koska silloin edessä on viikonloppu kaiken hauskan merkeissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.