keskiviikko 22. elokuuta 2018

Ajatuksia Koivulahden lentoturmasta 1961



Kimmo Huosionmaa
Aero Oy:n DC-3:lle Koivulahdella sattunut lentoturma oli maamme tuhoisin. Siinä lentäjät, lentoemäntä sekä koneen 22 matkustajaa eli yhteensä 25 henkeä menehtyivät. Syynä oli inhimillinen erehdys, joka johtui ilmeisesti lentäjien humalatilasta. Erään selityksen mukaan lentäjät olivat peittäneet salmiakilla vahvan viinan tuoksun hengityksessään. Edellisenä iltana nämä miehet olivat viettäneet iltaa erään Aero Oy:n virkailijan kanssa, ja ottaneet melko reippaasti alkoholia. Sen jälkeen he olivat jääneet tuon virkailijan kotiin, joka aamulla oli sitten tullut töissä käytyään herättämään näitä lentäjiä.


Tuon jälkeen nämä miehet lähtivät taksilla lentokentälle ja hakivat mukaan lentoemännän, joka toi näiden lentäjien laukut hotellista, jossa heidän piti yöpyä. Kun laukut oli haettu kävi matka kohti lentokenttää, ja sitten kone lähti lentoon 16 minuuttia myöhässä. Lentäjä ei ollut tehnyt koneelle ulkopuolista tarkastusta, ja hän oli yli kolmen promillen humalassa, kun perämiehellä taas oli veren alkoholipitoisuus noin 1,5 promillea. Perämies oli hakenut koneen lentosuunnitelman lennonjohdosta, joten siellä olisi jotain pitänyt huomata, mutta kuitenkaan heidän käytöksessään ei oltu mitään outoa havaittu. Syy miksi myöskään lentoemäntä tai tuo virkailija eivät mitään outoa havainneet tai tehneet ilmoitusta reippaasta juhlimisesta on jäänyt hieman epäselväksi, koska ainakaan itse en olisi uskaltanut mennä juopuneen henkilön ohjaamaan koneeseen.



Ja tämä asia sitten tietenkin on herättänyt mielenkiintoisia keskusteluita, koska yleensä viina haisee noissa tapauksissa erittäin pitkälle, ja samoin jos promilleja on veressä yli kolme, niin silloin on humalatila erittäin selvästi havaittavissa. Lentäjät olivat kertomusten mukaan erittäin kokeneita, joten miksi he lähtivät juomaan alkoholia tuona iltana ennen kuin he lähtivät lennolle, joka osoittautui kohtalokkaaksi? Kun nuo miehet sitten lensivät liian alhaalla, niin tietenkin silloin olisi pitänyt asiasta huomauttaa, mutta silloin tulee mieleen, että mitä sillä tiedolla olisi kukaan mitään tehnyt?



Jos onnettomuudesta kirjoittettua Wikipedian sivua on uskominen, niin koneessa oli mies, jota kuvaillaan "asioihin puuttuvaksi henkilöksi". Eli oliko tuo mies sitten mahdollisesti itse lentäjä? Ja olisi mielenkiintoista tietää, mitä "asioihin puuttuminen" tällä kertaa tarkoittaa? Tietenkin jos ajatellaa koneen lentäjien toimintaa, niin silloin tällöin tulee mieleen, että ottivatko he itse tai annettiinko heille tuolloin alkoholia injektiona? Jos alkoholia otetaan suonensisäisesti, niin silloin se ei haise hengityksessä. Joten olivatko nuo miehet käyttäneet pervitiiniä, ja sitten oli tilanne päässyt karkaamaan käsistä.


En tiedä että saiko pervitiiniä eli erästä amfetamiinia sisältävää lääkettä ottaa tuolloin väsymykseen, mutta tietenkin sen aineen kanssa oli noudatettava ohjeistusta, mutta jos tuota ainetta otetaan alkoholin kanssa, tai annosohje ylitetään, niin silloin saattaa tilanne karata käsistä, jos henkilö juo samalla alkoholia. Tai ehkä sittenkin tilanne oli se, että joku kolmas taho, joka halusi ehkä työpaikan tuosta yhtiöstä antoi lentäjille injektiona alkoholia, jotta nämä henkilöt sitten saadaan erotettua työpaikastaan, ja sitten joku meni vikaan. Tilanne saattoi olla myös niin, että joku tuolla ravintolassa oli ehkä laittanut pervitiiniä lentäjien laseihin, ehkä pilailutarkoituksessa, mutta toisaalta lentäjät saattoivat viinan itsekin ottaa. Ja ehkä lentäjät sitten peittivät viinan hajun salmiakilla.



https://fi.wikipedia.org/wiki/Lars_Hattinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Ydinaseita ja miinasopimusta.

  Yllä: Panavia Tornado IDS  kylvää pommeja sekä miinoja JP233 yksiköstä  Syy Israelin iskuun Iraniin saattaa olla ainakin osittain Trumpin ...