tiistai 20. marraskuuta 2018

Älä mene halpaan, kun teet sopimuksia

https://yhteiskuntajahistoria.blogspot.com/

Kimmo Huosionmaa

Sopimuksia tehtäessä on lähdettävä siitä, että kaikki mitä työmaille tilataan on maksullista. Eli jos työväki sekä tavara tulee työmaalle, niin siitä sitten tietenkin seuraa myös erilaisia maksuja, jotka pitää myös maksaa pois. Mikäli sitten mietitään niitä kustannuksia, mitä urakasta muodostuu, niin esimerkiksi urakkaan käytettävät tarvikkeet kuten rakennusaineet, maalit ja muut vastaavat asiat pitää maksaa liikkeeseen, sekä ne pitää myös kuljettaa työmaalle. Se mikä joskus panee epäilemään sitä, että onko joku yhtiö sitten oikeasti esittänyt kaikkia kustannuksia, kun se lähtee sopimusta tekemään johtuu siitä, että sen esittämä kustannusarvio on kamalan halpa. Jos tuntuu että kustannukset ovat jotenkin matalat, niin silloin saattaa olla niin, että esimerkiksi kuljetuksia ei ole laskettu niihin mukaan tai sitten käy niin, että elementit tai tiilet "löytyvät" omasta varastosta.

Mikäli noin on päässyt tapahtumaan, niin silloin kannattaa kyllä miettiä sitä, että miten on esimerkiksi kerrostalon vaatimat tiilet tai elementit päässeet sinne varastoon jäämään, tai että mistä ne sitten on hankittu, koska niitä sitten ei ole muka tarvinnut maksaa? Syy siihen, miksi esimerkiksi elementtejä ei olla laskutettu saattaa olla puhtaasti se, että yrittäjä ei ole kokemattomuuttaan noita asioita huomioinut, tai sitten hän on saattanut ohjata noiden elementtien kustannuksia toisille asiakkaille, mikä tarkoittaa sitä, että jos tuollaisesta toiminnasta jää kiinni, niin seurauksena on silloin varmasti syyte, mikä koskee varkautta sekä petosta.

Kun taas mietitään sitä, millä muulla tavalla saadaan kustannuksia pienennettyä on se, että hinta-arvioihin ei ole sisällytetty kuljetuksia. Tuolloin joku "kaveri" sitten ajaa kuorma-autoa tai rekkaa muka ilmaiseksi. Kuljetusyhtiö voi tietenkin veloittaa toisilta asiakkailta enemmän, ja siirtää siten toisen asiakkaan kilometrikorvaukset näiden muiden asiakkaiden maksettavaksi. Tällaista on tehty esimerkiksi silloin kun yksi asiakas on ollut jossain kovin julkisella paikalla, ja kuljetusliikkeen johtaja on halunnut oman kalustonsa näkyvän noilla työmailla. Tuolloin sitten on kustannuksia väännetty alaspäin sillä, että laskuja on siirretty muiden maksettavaksi.

Ihmismieli on kummallinen asia. Jotkut ihmiset ajattelevat, että he eivät tällaisesta toiminnasta jää kiinni. Yksi tapa tietenkin huijata urakoita on ostaa itselle työmaa, ja sitten siirtää koko työ alihankkijoille. Tuolloin yhtiö, jonka nimi komeilee kyltissä on itse asiassa vain projektin valvoja, ja koko muu projekti teetetään muilla. Eli varsinaisella urakoitsijalla on tässä tapauksessa yksi tai kaksi miestä työmaalla, jossa on satoja työntekijöitä, ja sitten loput ovat joidenkin ulkomaisten työvoimapalveluiden palkkalistoilla.

Tietenkin tuolloin varsinaisen urakoitsijan toiminta on todella hyvää ja halpaa, kun ei tarvitse työvoimaa olla ollenkaan palveluksessa. Ja koska vuokratyövoima on siitä mukavaa, että se on työvoimapalvelun palveluksessa, joka tekee työt urakkapalkalla eli laskulla, niin silloin ei tarvitse miettiä esimerkiksi sitä, että mitä sitten urakan jälkeen on edessä. Tuolloin työvoimaa tietenkään ei tarvitse koskaan irtisanoa, ja jos sitten olisi pieni työttömyys koko maassa, niin silloin olisi työvoimaa koko ajan tarjolla, ja mikä parasta, niin silloin työläiset varmasti olisivat säyseitä, eivätkä mitään sen sen suuremmin valittaisi, jos vaikka ylitöistä ei aina muisteta palkkaa maksaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Ydinaseita ja miinasopimusta.

  Yllä: Panavia Tornado IDS  kylvää pommeja sekä miinoja JP233 yksiköstä  Syy Israelin iskuun Iraniin saattaa olla ainakin osittain Trumpin ...