Kimmo Huosionmaa
Robottiautojen turvallisuuteen olisi tehtävä vielä parannuksia, ennen kuin nuo autot voivat ajella kaduilla ilman kuljettajaa, tai niin että ratin takana istuva henkilö voi esimerkiksi lukea lehteä auton hoitaessa ajamisen. Jos ajatellaan sitä, millaista tekniikkaa noissa autoissa käytetään, sekä sitä millaisia ohjelmistoja tarvitaan, jotta nuo autot voisivat oikeasti toimia itsenäisesti sekä turvallisesti normaalissa kaupungissa, niin noiden välineiden kehittäminen on todella vaikeaa sekä kallista,
Koska autojen edessä on niin monta muuttujaa, että esimerkiksi ohjelmistot, joita nuo autot tarvitsevat ovat jopa miljoonien rivien mittaisia koodeja, ja noissa koodeissa ei saisi olla yhtään virhettä, ennen kuin auto voi lähteä liikenteeseen. Jos ajatellaan robottiautoja niin ensin niiden pitäisi kyetä ajamaan turvallisesti ruuhkan ulkopuolella moottoritietä, ja saattaa olla niin, että kaupungissa tarvitaan kuljettajaa vielä pitkään, koska taajamissa on niin paljon yllättäviä asioita, että niiden käsittelyyn ei autojen teknologia pysty vielä pitkään aikaan. Tai ainakaan se ei vielä ole täysin turvallista.
Lentokone voidaan ohjelmoida lentämään korkeammalla kuin korkeimmat vuoret, jolloin se ei niihin törmää, ellei sitten moottorivika pakota konetta laskeutumaan liian alas. Mutta auton pitää väistää aina sivusuunnassa, ja jos tuosta ohjelmistosta ei olla tehty tarpeeksi tehokasta, niin silloin saattaa auto kaartaa vaikka suoraan seinään, jos tuota mahdollisuutta, että joku saattaa hypätä auton eteen tai jotain muuta odottamatonta tapahtuu ei olla otettu huomioon.
Mikäli ajatellaan robottiautojen turvallisuutta siltä kannalta, että auton toiminnan valvontaan pitää kuljettajan käyttää aikaa, niin esimerkiksi nukahtaminen ratin taakse on näiden autojen suuri ongelma. Jos auto ajaa autopilotti päällä, niin auton ohjauspyörän takana oleva henkilö ei ehkä edes huomaa nukahtaneensa, ja auto saattaa ajaa itsestään jopa satoja kilometrejä, niin silloin ei kyse ole turvallisuudesta.
Kun puhutaan autonomisesta autosta, niin silloin pitää muistaa se, että auto ei ole mikään lelu, vaan jos järjestelmä toimii väärin, niin seuraukset ovat hirveitä. Tuollaisen automaattisen auton ohjausjärjestelmän toimiessa väärin, saattaa auto ohjata vahingossa itsensä esimerkiksi suoraan päin vastaantulijaa. Sitten tietysti pitää tuollaista autoa toteutettaessa muistaa, että sen ohjelmiston pitää olla sellainen, että automaattiohjauksella varustettu auto esimerkiksi osaa varoa ihmisiä, jotka yrittävät pysäyttää sen.
Mutta samalla sen on tunnistettava esimerkiksi virkapuku, jotta tuo järjestelmä osaa pysäyttää virkavallan tullessa paikalle. Eli sen takia tuon laitteen ohjaustietokoneen ohjelmistoista tulee pakostakin hyvin monimutkaisia. Ja jos joku onnistuu sitten asentamaan tietokoneviruksen tuohon tietokoneeseen, voi tuo auto toimia vaarallisesti. Tuolloin saattaa esimerkiksi ohjaustietokone kääntää autoa väärään.
Tässä tapauksessa sen ohjelmistoa muutetaan niin, että auto ei ehkä hiljennä saapuessaan taajamaan, jolloin auto saattaa ajaa Mannerheimintietä 120 km/h. Ja se ei todellakaan paranna turvallisuutta.
Tämän takia nuo autot ovat vaarallisia, koska niiden ajajat eivät ehkä käsitä, että kyseessä on vasta kokeiluasteella oleva tekniikka, ja sen takia näitä autoja saatetaan jättää liikenteessä kokonaan pelkän autopilotin varaan. Mikä ei kuitenkaan ole vielä täysin turvallista. Ja tietenkin tässä odotellaan ensimmäistä oikeudenkäyntiä rattijuoppoa vastaan, joka väittää käyttävänsä autopilotin korvaavan tavallisen kuljettajan, mikä ei kuitenkaan vielä ole ajan mahdollista teknisten rajoitteiden takia.
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/robottiautot-olleet-osallisina-jo-kymmenissa-kolareissa-nain-monessa-teknologia-on-ollut-syypaa/7060954#gs.hcINHTU
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.