Maahamme muodostetaan uusi hallitus ilmeisesti Kokoomuksen Petteri Orvon johdolla. Ja varmaan hallitukseen nousee myös Perussuomalaiset. Eli tällainen asetelma on luvassa seuraavalle vaalikaudelle, joka on neljän vuoden pituinen. Se mistä tämä vaalitulos kertoo on se, että poliittisella kentällä mielipiteet sekä puolueohjelmat ovat lähes toistensa kaltaisia. Joten sen takia esimerkiksi maahanmuuton kaltaiset yksityiskohdat nousevat erittäin selvästi esille vaaliväittelyissä. Tuo tietenkin aiheuttaa poliittisen kentän pirstoutumista, koska varsin pienet yksityiskohdat puolueohjelmassa tai ehdokkaiden lausunnoissa saattavat ratkaista sen, minkä numeron äänestäjä merkitsee lappuun. Ja noiden pienten erojen kautta puolueet sitten hakevat omaa profiiliaan äänestäjien silmissä.
Mutta sitten voidaan kysyä, että mikä muuttuu maassamme? Muuntuuko meidän suomalaisten kohdalla mikään muu, kuin se että ehkä saamme juhlia pääsisäistä NATO-maassa, ja vaikuttaako tuokaan asia sitten oikeasti siihen, että miten me niin sanotut tavalliset ihmiset tulemme kohtaamaan maailman. Tietenkin on asioita, joita voi tapahtua, kuten esimerkiksi se, että ulkomaalaisten maahanmuutto ehkä muuttuu vaikeammaksi tai että sosiaaliturvatunnus- saattaa muuttua sukupuolineutraaliksi.
Itse olen enemmänkin ihmetellyt sitä, että miksi esimerkiksi juuri sosiaaliturvatunnuksesta pitää näkyä henkilön sukupuoli, kuin sitä, että miten joku kokee oman sukupuolensa? Jos ajatellaan esimerkiksi asennetta trans-ihmisiä kohtaan, niin asenteita on vaikeampi muokata kuin lakeja. Kuitenkin jos ajatellaan eduskunnan paikkajakoa, niin esimerkiksi VKK on sitten sellainen puolue, joka ei onnistunut vakuuttamaan äänestäjiä. Samoin myöskään Vapauden liitto ei ole mitenkään vakuuttanut äänestäjiä, eli ainakin NATO-myönteisyyttä eduskunnassa on.
Politiikka vain on sellainen asia, että siellä pitää olla valmiutta neuvottelemaan muidenkin kanssa, jos mielii saada esimerkiksi paikan hallituksessa. Mikäli joku yhteistyön malli suljetaan heti aluksi pois erittäin selvin sanakääntein, niin se sitten myöhemmin kostautuu. Itse en usko koskaan näkeväni sellaista mahdollisuutta, että joku puolue yksin muodostaisi hallituksen maahamme. Vaan kaikki hallitukset ovat koalitioita, eli niissä on aina useampi kuin yksi puolue toimijana. Nimittäin maassamme yksittäisten puolueiden on erittäin vaikeaa saada yksin enemmistöä parlamentissa. Kuitenkin me kaikki olemme tietoisia siitä, että maamme valtion velkakierre pitää pysäyttää, mutta mistä sitten löydämme ne säästökohteet, jotka jokainen voi hyväksyä?
Kun puhutaan maamme velkakierteestä, niin me tietenkin tarvitsemme säästöjä, mutta sitten miten noita säästöjä kohdennetaan on asia erikseen? Koulutuksesta säästäminen on aina ongelmallista, koska esimerkiksi yliopistoissa ja korkeakouluissa opiskelevat opiskelijat ovat niitä, jotka sitten tulevaisuudessa maksavat veroja sekä tekevät suomalaista tietotaitoa tunnetuksi maailmalla. Toisaalta taas siivoojille olisi töitä, mutta tekijöitä vain ei tahdo löytyä, koska työtä ei arvosteta eikä siitä makseta palkkaa. Ja jos sitten siivooja sattuu asumaan pääkaupunkisedulla, niin hänen pitää maksaa melko paljon vuokraa tai vastiketta. Eli hän ei voi aivan mielettömästi omasta palkastaan tinkiä. Samoin jos siivooja asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella, niin silloin hänen työmatkoistaan, jotka työnantaja joutuu maksamaan tulee suuri kustannuserä.
Siis pahimmillaan esimerkiksi veroale tai sitten erilaiset työttömyysturvaan tai eläkkeeseen liittyvät maksut, jotka työnantaja suorittaa siirtyvät työntekijän itsensä hoidettavaksi. Eli tuolloin maksun maksaja vain muuttuu työnantajasta työntekijäksi. Tämä tarkoittaa että jokaisen palkan yhteydessä työntekijä saa laskun, jonka työnantaja on ennen hänen puolestaan hoitanut. Toisin sanoen se osa palkasta jonka työnantaja perii työntekijän puolesta siirtyy vain hänen itsensä maksettavaksi.
Tai jos jostain veroista lähdetään tinkimään, niin tuo veroista tingitty maksu siirtyy vain uuteen paikkaan. Eli kyseessä on silloin asia, minkä takia meidän pitää miettiä tarkasti noita säästökohteita. Nimittäin pahimmassa tapauksessa verot vain siirretään uuteen paikkaan. Ja kun ministerit lähtevät pohtimaan säästökohteita, niin heidän pitää tietenkin pohtia myös sitä että mitä äänestäjät pitävät mistäkin kohteesta. Jos äänestäjiä suututetaan liikaa, niin silloin ei poliitikko saa enää ääniä. Ja siitä seuraa putoaminen eduskunnasta. Kukaan ei koskaan voi ennakoida äänestyskäyttäytymistä täysin, ja esimerkiksi tämä uusi eduskunta on esimerkki siitä, että vaikka jollekin alussa luvattu tappiota, niin hän voi silti voittaa vaalit. Eli tässä vaiheessa päätän tekstini sanoihin harkittuihin, eli onnea sekä menestystä uudelle eduskunnalle.
https://yle.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.