Yllä. Muisto ajoilta jolloin bensiini oli ilmaista. 426 Hemi moottori kehitti kuvan Dodgelle kunnioitettavat 426 hevosvoimaa. Mutta tekniikka kulki tuon dinosauruksen ohi.
Tumpin puhdistuksista oli kyllä muistettu mainita, mutta pystyykö hänkään poistamaan talouden alijäämää? USAn hallinnon ongelma on sen talouden alijäämä. Tuo alijäämä on muuttunut krooniseksi, mikä tekee asioista ongelmallisia. Kun puhutaan esimerkiksi autoteollisuudesta, niin USAn olisi saatava autoja kaupaksi ulkomaille, koska vain sitä kautta tuo valtio voisi saada ulkomaan valuuttaa, jolla se voisi vakauttaa omaa talouttaan.
YLEn uutisten mukaan Trumpin puhdistukset tulevat hallintoon yllättäen. Täysin yllättäen nuo irtisanomiset eivät kyllä ole tulleet, vai kuka muistaa republikaanien "Project 2025" suunnitelman, jonka tarkoitus oli tehostaa Trumpin hallintoa, sekä erottaa kaikki virkailijat ja virkamiehet, joiden naama ei miellytä Trumpia sekä hänen esikuntaansa. Joten täysin yllättäen eivät nuo irtisanomiset tai miksi niitä nyt kutsutaan ole tulossa. Trump aikoo siis todella nopeassa tahdissa erottaa joukon virkamiehiä, joiden toiminta tai muu esiintyminen ei häntä satu miellyttämään.
Mutta sitten jos ajatellaan sitäkin että virkamiesten erottaminen tai minkä tahansa hallinnon esteen poistaminen presidentin vallan tieltä on tuomioistuimista kiinni, niin tietenkin me voimme ajatella että tuomioistuimet ovat melko heikko lenkki, jos niiden yksin pitää vastustaa presidenttejä. Presidentti sekä häntä tukevat johtavat poliitikot voivat oikeasti muuttaa lakeja, jolloin tuomarien valta on melko pieni. Trump on siis tunnettu loistavista diileistään, joilla hän kykenee saamaan ihmisten tunteet puolelleen. Eli missään nimessä liittovaltion virkamiesten erottaminen ei ole niin vaikeaa kuin ihmiset ovat usein kuvitelleet.
Mutta siis presidentin pitää erottaa virkamies, jotta tämä voi hakea esimerkiksi työttömyyskorvausta. Ja varmaan jonkinlaisen uran valtion leivissä tehnyt asianajaja voi saada uuden diilin jonkun vakavaraisen asianajotoimiston palkkalistoilta. Eli varmaan jokainen virkamies on katsonut että hänellä on tutkinto, jolla voi hakea esimerkiksi juuri asianajajan tehtäviä. Mutta jos sitten olemme tulleet tilanteeseen, jossa presidentillä on kaikki mahdollinen valta virkamiehiinsä, niin silloin hän ei palkannut yhtään oikeasti valmistunutta työntekijää. Tuolloin hän voi heidät erottaa ilman muuta, jos he eivät virkaa hakiessaan ole täyttäneet viran hakua tai antamista koskevia vaatimuksia.
Siis tietenkin virkamiehen pitää odottaa erottamista koskevaa päätöstä. Jos he sitä ennen lähettelevät työhakemuksia, niin silloin kyseessä on vakava asia, jota kutsutaan lahjoman pyytämiseksi. Lahjukset ovat länsimaissa erittäin kiellettyjä asioita.
USA ongelmat alkoivat öljykriisistä, kun OPEC sulki öljyhanat painostaakseen USAa toimimaan Israelia vastaan Suezin kriisissä vuonna 1973. Myöhemmin syntyi uusi öljykriisi vuosina 1979-1980. Öljykriisit osoittivat että mikään ei ole edes USAssa niin varmaa kuin epävarmuus. Eli öljyntuottajana tai esimerkiksi öljyputken kauttakulku-maana toimivan valtion sisäiset levottomuudet, luonnonkatastrofit tai yleinen mielipide voivat estää öljyn ostamisen jostain maasta. Ja tietenkin valtion johto voi tehdä jossain OPEC-maassa päätöksen siitä, että se ei vain enää salli öljyn ostamista tai kuljettamista sen läpi. Ja samalla kun puhutaan öljystä, niin tietenkin meidän pitää puhua myös maakaasusta.
Huomattava osa Lähi-Idän öljyä ja kaasua tuottavista valtioista ei ole ainakaan länsimaisen mittapuun mukaan erityisen hyvin ihmisoikeussopimuksia noudattavia. Sen takia jotkut OPEC-maat ovat oikeastaan muuttuneet kiusallisiksi kumppaneiksi, koska niistä ilmaantuu jatkuvasti tietoja ihmisoikeuksien loukkaamisesta, ja yhdistettynä ilmastonmuutokseen sekä länsimaiden vastaisiin mielenosoituksiin sekä terrorismiin ovat länsimaat pakotettuja panostamaan uusiin energianlähteisiin.
"Suurimmat maailmanlaajuiset öljykriisit koettiin vuosina 1973–1974 ja 1979–1980. Kummankin alkusyynä olivat Lähi-idän valtioiden väliset sodat ja sisäiset levottomuudet. Pienempiä kriisejä on koettu myös 2000-luvulla. (Wikipedia, Öljykriisi)
Sanotaan että Trump ajaa USAa kohti oligarkkien aikaa. Asia ei ole aivan Trumpin itsensä keksimä. USAn ongelma on ollut taloudellisen vallan kasaantuminen harvojen yhtiöiden käsiin. Vuonna 1930 USAssa oli 10 suurempaa autonvalmistajaa. Vuonna 1930 oli autonavalmistajia jäljellä enää viisi ja nykyään on kolme merkittävää eli perinteisten GM, ja Fordin mukaan on tullut Tesla, ja Chrysler on nykyään osa Stellantis yhtiötä. Ja mukaan on taas tullut pienempiä yhtiöitä, kuten Lucid, Rivian ja Fisker. Mutta autonvalmistus USAssa oli pitkään Fordin, GMn ja Chryslerin hallussa. Ja nuo kolme suurta jakoivat markkinat keskenään, kunnes öljykriisi avasi tien pienimoottorisille japanilaisille autoille.
Siis keskittyminen johti kilpailun puutteseen, sekä sitten samankaltaisiin ratkaisuihin. Ja lopulta ulkoa tuleva haastaja eli Japani aiheutti USA autoteollisuuden tuhon. Muutos markkinaekosysteemissä aiheutti sen, että USA-autot eivät menneet yllättäen kaupaksi, kun bensiinin hinta nousi. Silloin monet kokeilivat halpoja ja vähän kuluttavia japanilaisia autoja, joiden nopeus oli yllättäen sama kuin jonkun V-8 moottorilla varustetun Pontiacin. Eli uudet toimijat voivat piristää autoilun innovaatioita.
USA-autojen ongelma oli niiden valtavan suuret V-8 moottorit jotka toki antoivat vääntöä. Mutta samalla niiden polttoaineenkulutus oli 10-20 litraa satasella. Eli kuten tiedämme niin yksipuoliset ratkaisut sekä jatkuva toisten matkiminen tuottaa lopulta tilanteen, mikä johtaa tuotteen muuttumiseen dinosaurukseksi. Ja lopulta sitten pienet nelisylinteriset polttomoottoriautot voittivat nuo bensakrematoriot myös kilparadoilla.
Nimittäin se mikä autossa liikuttaa autoa on tehopainosuhde. Eli moottorin tehoa tärkeämpi on moottorin antama teho painokiloa kohti. Ja sitten myöhemmin sähköautot voittavat polttomoottori-autot myös nopeudessa. Sähkömoottorissa ei ole edestakaisin liikkuvia osia, ja sen takia ne voivat kehittää erittäin suuren kierrosluvun. Noiden asioiden lisäksi sähköauto ei tarvitse polttoainetta samalla tavalla kuin polttomoottoria käyttävä auto.
https://yle.fi/a/74-20141992
https://fi.wikipedia.org/wiki/Project_2025
https://fi.wikipedia.org/wiki/Öljykriisi
https://www.gm.com
https://lucidmotors.com
https://rivian.com
https://www.stellantis.com/en
https://www.tesla.com
https://lyhyetkirjoitukset.wordpress.com/2025/02/08/kykeneeko-edes-trump-poistamaan-usan-valtiovelkaa/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.