Se pystyykö yritys vastaamaan muutokseen, on asia mikä ratkaisee tuon yrityksen tulevaisuuden. Jos yhtiö ei lähde mukaan muutokseen, niin sen on taisteltava sitä vastaan, mikä sitten lopulta syö sen voimat. Yhtiön ainoa tarkoitus on tietenkin tuoda voittoa asiakkailleen, mutta samalla myös yhtiön on huomioitava asiakkaitaan. Kukaan ei varmasti maksa mitään yhtiöille siksi, että ne saavat työllistää ihmisiä, vaan kun asiakas valitsee tuotteen sekä toimittajan, niin silloin asiakas ajattelee sitä, mikä on parasta, ja mikä on alin hinta, mitä tuo paras asia voi maksaa.
Kaikki muutos aiheuttaa kipua. Ja kaikkia koskee se, että sopeutuminen muutokseen on ainoa tapa pysyä mukana kehityksen kierteessä. Jos joku kilpailija tekee 15 minuutissa sen, mitä muut yritykset tekevät kolmessa tunnissa, niin me kaikki varmaan haluamme tuotteen lyhyellä toimitusajalla. Samoin me haluamme varmaan tuotteen, jossa ei tarvita useita korjauksia sen jälkeen, kun se on asennettu paikalleen. Ja juuri tämän takia meidän on mentävä mukaan tekoälyn käyttöön.
Tekoäly on asia, joka voi hyvin tehokkaasti paljastaa sen, jos joku ei osaa tai halua tehdä työtään. Tekoäly ei oikeastaan luo mitään. Se vain yhdistelee asioita uudeksi kokonaisuudeksi. Ja tekoäly on tulossa monille aloille, joissa sitä ei olla edes ajateltu käytettävän. Tekoäly on väline, joka löytää esimerkiksi solumuutokset muutamassa sekunnissa. Ja sen takia sen teho on uskomaton.
Mutta muutosvastarinta on todella kovaa. Muutos vaatii aina uusien asioiden opettelemista. Kaikki uusi nähdään usein asiana, joka aiheuttaa ylimääräistä työtä, mutta samalla tietenkin on olemassa ajatus, että kuka saa lähteä, kun uusi järjestelmä otetaan käyttöön.
Ja yksi argumentti on se, että laman aikana yhtiöiden pitäisi keskittyä perustoimintojensa ylläpitoon. Silloin kohtaamme sellaisen mallin, missä perustoimintojen ylläpito ehkä on halvempaa kuin uuden innovoiminen. Mutta samalla sitten tietenkin meillä pitää olla asiakkaita, joita varten me pyöritämme jonkun yhtiön perustoimintoja. Kaikki asiat maailmassa maksavat.
Perustoimintojen ylläpitoon sekä perustuotantoon keskittyvät yritykset ovat vaarassa jäädä kehityksestä jälkeen. Perustoimintojen ja perustuotannon suojaaminen patenteilla on loistava tapa suojata omaa liiketoimintaa. Mutta ennemmin tai myöhemmin joku keksii paremman tuotteen, ja sitten asiakkaat siirtyvät uuden yhtiön siipien suojiin.
Ja jos oma liiketoiminta perustuu esimerkiksi toisen omistamiin lisensseihin, niin silloin ollaan tuon lisenssin omistajan armoilla. Mikäli lisenssin omistaja lopettaa tuotteen, niin se tarkoittaa että yhtiöt joiden toiminta riippuu tuosta lisenssistä joutuvat lopettamaan toimintansa. Tai etsimään uuden tuotteen aikaisemman tilalle.
Liike-elämässä muutos on pysyvää. Eli joka kerran kun joku kuvittelee kehittävänsä jotain pysyvää, niin lopulta ennemmin tai myöhemmin joku toinen kehittää paremman tuotteen. Ja paremman sekä halvemman tuotteen löytäminen saa aikaan sen, että asiakkaat lähtevät paremman tuotteen perään, eikä heitä helpolla saa takaisin.
Yhtiön menestyksen takaa se, että sen tuotteet ovat kiinnostavia. Ja yksi joka on ymmärtänyt kiinnostavuuden merkityksen on Elon Musk, joka kehittelee jatkuvasti uusia raketteja. Nuo raketit lennätetään sekä räjäytetään ihmisten silmien edessä, ja tuollainen toiminta tietenkin lisää Space X yhtiön tunnettavuutta. Kun ihmiset kiinnostuvat tuosta yhtiöstä, niin he saattavat ostaa joitain sen tuotteita, kuten satelliittilaukaisun tai Starlink puhelimen.
Elon Musk on kiinnostava mutta samalla hyvin vaarallinen esimerkki siitä, kuinka yksityinen avaruuslento-yhtiö aiheuttaa alan kumuloitumisen yhden toimijan käsiin. Ja menestys tuo menestystä. Kun Musk onnistuu jossain, niin hän saa siitä sitten lisää asiakkuuksia. Ja viimeinen sopimus on tietenkin Pentagonin sekä Space X:n välinen sopimus, mikä koskee myös sotilaallisia laukaisuja.
https://vainmuutosonpysyvaa.wordpress.com/2024/04/26/muutosta-voi-vastustaa-mutta-se-voi-vieda-ojasta-allikkoon/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.