perjantai 10. maaliskuuta 2023

Tekoälyn ympärillä oleva hype kertoo ICT-alan erityispiirteistä.

Tekoälyn ympärillä oleva hype kertoo ICT-alan erityispiirteistä. 


Tekoäly sekä sitä ympäröivä hype käyvät ylikierroksilla. Syy miksi tekoälyn ympärillä on hypeä johtuu yksinkertaisesti siitä, että se on ensimmäinen suurelle yleisölle avoin tuota, joka tuo jotain aidosti uutta tuolle alalle. Me kaikki tiedämme esimerkiksi CAD- sekä myös ohjelmointieditorit. Mutta noita ohjelmistoja ei aivan tavallinen kuluttaja tarvitse. ChatGPT kuitenkin on tuote jota jokainen voi käyttää riippumatta onko hän ehkä ICT alalla. 

ChatGPT on loistava esimerkki tuotteesta, jonka  niin sanottua "hupiversiota" voidaan käyttää ilmeiseksi. Mutta tuolloin nuo käyttäjät osallistuvat ohjelmiston kehittämiseen. Nuo "hupiversiot" tarjoavat mahdollisuuden kerätä dataa, jotta tekoälyn kehittäjät saavat käyttöönsä lisää dataa, jonka avulla he voivat kehittää yhä parempia tekoälyohjelmistoja sekä kytkeä sitä uusiin sovelluksiin. 

Mutta tuollainen tekoäly tietenkin saa aikaan mahdollisuuden käyttää sitä esimerkiksi tuottavassa työssä ja ChatGPT:n kaltainen tekoäly on erittäin tehokas assistentti jollekin ohjelmoijalle. Tuo malli aiheuttaa tietenkin kysymyksen siitä, että mitä tehdään niille, jotka eivät kykene vastaamaan ympäristön muutokseen sekä muutosten aikaansaamiin reaktioihin. 

Chat GPT on tietenkin tehokas. Tehokkuus on päivän sana. Periaatteessa jokainen työntekijä on yhtiölle liian suuri menoerä. Ja mikäli ihmiset vain saadaan pois, niin silloin ei liikkeen johdolle tule tuosta asiasta kustannuksia. Siis jos henkilö ei osaa työtään, niin hänet potkaistaan ulos yhtiöstä alta aikayksikön. 

Jos työläinen ei tee mitään, niin silloin tietenkin hän on menoerä, jonka yhtiö voisi käyttää muihin tarkoituksiin. Mutta mitä jos ajatellaan varsinkin ICT-alan toimijoiden erityispiirteitä, niin silloin varmasti ainakin joskus tullaan siihen pisteeseen, että yhtiöllä pitää olla mahdollisuus säästää turhista henkilöstömenoista. Kuitenkin yhtiöllä pitää olla myös osaavaa työvoimaa käytössään silloin jos se saa uuden tilauksen. 



Kaikkein tärkein asia ICT-alalla on se, että tuolla on se, että siellä seurataan trendejä. Jos oma tuote muuttuu vanhentuneeksi, niin siitä voi olla varsinkin tuottajan kohdalla seurauksena yhtiön alasajo. Nimittäin se mikä tekee ICT alasta hyvin herkän erilaisille vaihteluille johtuu siitä, että tuo liiketoiminnan sektori on erittäin selvästi riippuvainen siitä, mikä ihmisiä kiinnostaa. Tietenkin me kaikki tiedämme tekstinkäsittelyt ja taulukkolaskentaohjelmat.

Mutta noita ohjelmistoja saa nykyään ilmeiseksi. Ja ilmaisohjelmat eivät tuo rahaa yhtiöiden kassaan. Kuitenkin ilmaisohjelmistojen tarkoitus on ohjata kuluttajia eli liidejä tutustumaan muihin tuon yhtiön tarjoamiin tuotteisiin. Syy miksi tekoäly aiheuttaa suurta hypeä on se, että kyseessä on kiinnostava uutuus, joka tuo myös liidejä tuon yhtiö kotisivuille. 

Kuluttajan eli ostajan mielestä voi olla aivan sama, että mistä hän tuotteet ostaa. Mutta tuotteiden tuottajien kannalta taas ei ole niinkään sama mistä tuote hankitaan. Nykyään kun ohjelmistoja käytetään suoraan verkossa ei esimerkiksi palvelun tarjoajan fyysisellä sijainnilla ole mitään merkitystä. Eikä nykyään juurikaan käytetä esimerkiksi fyysisten tuotteiden kaupassa normaalia väliporrasta ohjelmistojen jakelussa, niin se merkitsee sitä että kilpailu on kovaa. 

Nykyään verkkopalveluita käytetään suoraan netin kautta, ja ne pyörivät palveluntarjoajan serverillä. Noiden ohjelmistojen ansainta-logiikka on se, että ihmiset ostavat niihin käyttö-oikeudet tietyksi määrä-ajaksi, jonka jälkeen pitää maksaa uusi maksu. 

Mitä suurempi joukko ihmisiä klikkaa jotain kotisivua, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä nuo klikkaukset tuovat myös ostotapahtumia. Ilmaisohjelmien tarkoitus on toimia ikään kuin houkuttimena, jonka avulla yritykset saavat ihmisiä tutustumaan tuotteisiin, ja ehkä joku noista klikkauksista myös ostaa maksullisen version noita tuotteita, jotka tässä tapauksessa ovat nettipohjaisia sovelluksia. Mutta kuten tiedämme, niin ostotapahtuma on aivan yhtä helppo perua. Jos ostaja ei osta tuotetta, niin silloin jäävät rahat saamatta. 

ICT alan erityispiirre on nopeatempoinen trendien muuttuminen. Ja jos yhtiö ei kykene noihin muutoksiin vastaamaan, niin silloin se menettää asiakkaita hyvin helposti. Siis kun henkilö etsiskelee itselleen sopivia ratkaisuja, niin silloin hän saattaa katsella jotain kotisivua muutaman sekunnin, ja sitten hän saattaa lähteä seuraavalle sivulle. Siis ostaako tuo liidi sitten tuotteen joltain muulta tai jättää ostamatta merkitsee sitä, että tuo raha minkä liidi olisi voinut tuoda yhtiön kassaan on jäänyt saamatta, ja se merkitsee tappioita. 

Kukaan ei tiedä mikä on jonkun yhtiön todellinen myyntitappio. Nimittäin se että henkilö on ollut aikeissa ostaa, mutta sitten päätyy klikkaamaan jotain muuta kotisivua ja ostaa tuotteen sieltä tai jättää tuotteen kokonaan ostamatta ei jää mihinkään tilastoon.  


https://yle.fi/a/74-20021731

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Ydinaseita ja miinasopimusta.

  Yllä: Panavia Tornado IDS  kylvää pommeja sekä miinoja JP233 yksiköstä  Syy Israelin iskuun Iraniin saattaa olla ainakin osittain Trumpin ...