Uusia välineitä vastustetaan aina. Ja uusia tekoälyjä kuten ChatGPT vastustetaan samoilla argumenteilla kuin kännyköitä vastustettiin aikoinaan. Eli niistä epäillään tulevan lunttausvälineitä, joten jotkut koulut ovat jo kieltäneet ChatGPTn käytön. Se että koulu kieltää ChatGPTn käytön sen omilla koneilla ei varmaan vaikuta itsessään tekoälyn väärinkäyttöön. En oikein usko että kukaan oikeasti tekoälyjä väärin käyttävä henkilö tekee mitään väärää koulussa ollessaan. Koulussa on valvojia, joiden tehtävä on käräyttää oppilaat, jos he eivät tee tehtäviään kuten ne pitäisi tehdä.
Suurin osa oppilaista sekä opiskelijoista, jotka tekevät vilppiä eivät tee sitä kouluissa. Kouluissa kaikki asiat tehdään aina kuten on pitänyt. Eli suurin osa tuosta tekoälyn käytöstä sijoittuu ilmeisesti oppilaiden kotiin. Tuolloin he käyttävät tuota ohjelmistoa omien kotitehtäviensä tekoon, mutta jos sitä on käytetty kotona, niin silloin on kärähtämisen riski varsin pieni. Oppilas saattaa tuijottaa tyhjää ruutua koko tunnin, ja sitten opettaja sanoo että hän katsoo huomenna tuon oppilaan tehtävät. Sen jälkeen oppilas tai opiskelija menee kotiinsa ja käyttää ChatGPT- tai jotain muuta tekoälyä tehtävän tekoon, ja sitten hän vain palauttaa tuon tehtävän aamulla. Toki hän olisi sen voinut kopioida jostain blokista tms.
Kännykkäkiellosta sen verran että, jos opettajien keinot lopettaa kännyköiden häiritsevä käyttö tunneilla eivät riitä, niin silloin kännykät pitää kieltää valtakunnallisella tasolla. Sen varmaan jokainen ymmärtää. Samoin lain voimalla tapahtuvat kännykän käytön kieltäminen koulujen alueella toisi yhteneväiset säännöt kouluihin. Eli missään nimessä emme voi olla sellaisessa tilanteessa, että samassa koulussa olisi erilaisia sääntöjä kännyköiden käyttöön, ja jos opettajat eivät löydä sellaista mallia, missä kännyköiden käyttö ei häiritse opetusta, niin tietenkin silloin tarvitaan lakia, jolla saadaan nuo yhtenäiset säännöt läpi, niin että ne eskaloidaan koko koululaitokseen.
Sillä tavoin sitten myös saadaan aikaa säästymään opetukseen, joka lienee vielä nykyäänkin peruskoulun tärkein tehtävä. Tietenkin on tärkeää että kännykät säilyvät sellaisten henkilöiden valvonnassa, joka kykenee niitä valvomaan. Eli jos kännykät laitetaan pois päivän ajaksi, niin silloin niissä olevat luottamukselliset eli yksityiset viestit eivät saa joutua kenenkään sellaisen henkilön käsiin, jotka voivat käyttää noita tietoja väärin.
Siis jos opettajalla on keinot puuttua kännyköiden häiritsevään käyttöön, niin miksi hän ei niitä käytä. Jos esimerkiksi oppilas joutuu luovuttamaan kännykän opettajalle, joka vie sen kansliaan, niin ollaan tietenkin sellaisen kysymyksen edessä, että mitä jos oppilas kieltäytyy? Tietenkin puhelin on henkilökohtainen viestiväline, joka voi sisältää hyvinkin arkaluonteisia tietoja, ja jos se otetaan koulun haltuun, niin oppilaan on sallittava sulkea tuo puhelin. Samoin olisi tehtävä säännöt mitä tehdään silloin jos oppilas nyt vain ei sitä puhelinta halua luovuttaa.
Samoin tästä asiasta sitten pitäisi informoida hänen vanhempiaan, eli puhelimen haltuun otto on kyllä kerrottava vanhemmille esimerkiksi lähettämällä heille viesti opettajan puhelimesta. Itse varmaan olisin sitä mieltä että asiasta voitaisiin ehkä selvitä helpommalla, jos opettajat käyttäisivät valtuuksiaan. Mutta sitten jos ihmiset haluavat oikein paljon lisää mukavia lakeja sekä sääntöjä, niin tietenkin heidän pitää saada mitä he haluavat. Eli otetaan kännykät pois pöydiltä ja sitten saadaan taas aikaan rauha luokkaan, jotta oppilaat voivat seurata paremmin opetusta.
Olisi muuten mukavaa tietää esimerkiksi sellaisten koulujen tulokset eli keskiarvojakauma joissa kännykät on kielletty verrattuna kouluihin, joissa kännykät on sallittu. Tuo paljastaisi sen että onko kännykällä niin suurta vaikutusta oppimiseen kuin sillä väitetään olevan.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/kannykkakielto-ihmetyttaa-mikseivat-opettajat-kiella-tallaiset-ovat-koulujen-keinot-nyt/b66f7a3f-e82e-4d33-b65a-9da3cd85ac55
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.