torstai 16. tammikuuta 2025

Uusi tekoälyyn perustuva Chatbot voi olla vasta alkua.



Uudet tekoälysovellukset ovat todella vaikuttavia. Ja niitä voidaan käyttää erilaisten vaativien tilanteiden simulaatioissa. Tekoälyn ja ihmisen yhdistelmä ovat todella hyvä yhdistelmä esimerkiksi asiakaspalvelutilanteisiin. Eli esimerkiksi tekoäly voi hoitaa asiakaspalvelun rutiinitehtävät, sekä tietenkin ohjata asiakasta. Puhelinmyynnin ongelma on se, että puhelinmyyjä ei voi tietää että onko toisella puolen ihminen, joka saa tehdä tilauksia. Samoin tuon työn ongelma on se, että vastapuolella voi olla henkilöitä jotka ovat epäasiallisia. Ja lopulta jos ei myyntiä sekä palkkaa tule, niin myyjä suuttuu ja seuraavaksi ongelmana on se, että jotkut puhelinmyyjät ryhtyvät tiuskimaan asiakkaille. 

Periaatteessa siis esimerkiksi puhelinmyynnin voisi hoitaa tekoäly, ja asiakas ei välttämättä edes huomaisi olleensa tekoälyn palvelemia. Siis periaatteessa näin voidaan tehostaa asiakaspalvelua, ja se miksi tekoäly on erittäin tehokas asiakaspalvelija on se, että tekoäly ei suutu, eikä sille tarvitse maksaa palkkioita myydyistä tuotteista. Eikä tuollainen tekoäly koskaan anna perättömiä tietoja asiakkaalle.  Joten jos tekoäly ohjelmoidaan oikein, niin se ei koskaan tee mitään kiellettyä. 

Mutta tietenkin ihmiset menettävät tuolloin työpaikkojaan tuolle uudelle automaatille, joka jaksaa tehdä työtään ja olla aina ystävällinen, huomaavainen sekä avulias. Siis tekoäly voisi tällä tavoin tehdä joidenkin ihmisten elämästä upeampaa, kun ei tarvitse työntekijälle maksaa palkkaa. Ja juuri sen takia tekoäly on ongelmallinen asia. Tekoäly vie ihmisten työpaikkoja, eikä ole mitenkään yllättävää että erilaisissa myyntitöissä tekoälyä on haluttu hyödyntää. 

Myyntityötä ja varsinkin puhelinmyyntiä tekevät ihmiset ovat usein sellaisia, että he työskentelevät provisiopalkalla. Toisin sanoen puhelinmyyntiä tekevät ihmiset eivät saa palkkaa työstään, elleivät he saa tuotteita myytyä. Tuota kutsutaan työelämässä motivoinniksi, mutta tuo motivointi saattaa aiheuttaa sen, että nuo puhelinmyyjät joutuvat käyttämään jopa laittomia tai epäeettisiä menetelmiä saadakseen palkkaa. Eli tuo puhelinmyyjä saattaa väittää keräävänsä rahaa jollekin lastenklinikalle tai sitten hän saattaa suoraan merkitä myyneensä tuotteen, vaikka ostaja on vastannut "ei".  Ja sitten nuo menetelmät aiheuttavat sen, että kyseiset tuotteet joudutaan palauttamaan sekä samalla joudutaan käymään oikeutta. 

Tekoälyn avulla voidaan kontrolloida sitäkin että millaisia ihmisiä päästetään työhön vaikkapa auttavaan puhelimeen. Tuolloin esimerkiksi vaikeaa tapausta esittävä tekoäly voi ottaa yhteyttä auttavaan puhelimeen, ja tarkkailla sitä että miten tuo auttaja asennoituu tehtäväänsä. Eli tällä tavalla voidaan karsia epäasialliset henkilöt pois tuosta hyvin vaativasta asiakaspalvelutehtävästä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Ydinaseita ja miinasopimusta.

  Yllä: Panavia Tornado IDS  kylvää pommeja sekä miinoja JP233 yksiköstä  Syy Israelin iskuun Iraniin saattaa olla ainakin osittain Trumpin ...