T&T-lehden päätoimittaja Junttila on oikeassa. Maamme teknologiateollisuudelta on ollut viimeaikoina puhti poissa. Siis tuo puhti on ollut poissa siitä lähtien, kun maamme teknologiateollisuuden lippulaiva Nokia päätyi Microsoftin omistukseen. Ja näin päättyi maamme kännykkäteollisuuden tarina, eli superinnovaatiosta tuli myöhemmin riippakivi, joka veti Nokian ensin tappiolliseksi, ja lopulta ajoi tuon yhtiön amerikkalaisten käsiin.
Kukaan ei kysynyt sitä, että miksi kukaan ostaa 1000 markalla tai eurolla puhelinta, jota naapuri myy hintaan 500. Nokialla uskottiin omaan tuotteeseen sekä asiaan, mutta sitten tuon tuotteen eli kännykän kehitys jäi jälkeen kilpailijoista, ja sitten taskuun ilmestyi muitakin kuin Nokian kännyköitä, jotka sitten veivät entiseltä markkinointijohtajalta markkinat. Nokian aikaan eräs puhelinmerkki nimeltään Benefon Oy. Tuo yhtiö oli suunnan näyttäjä paikannuspuhelimissa. Ja jostain syystä tuota tekniikkaa ei sitten hyödynnetty ennen älypuhelinten aikaa.
Siis Nokian jälkeen on tullut uusia korkean teknologian suunnannäyttäjiä kuten Vaisala sekä Ice eye, joiden tuotteet ovat osoittaneet kyntensä kaikkialla. Mutta se mikä meiltä suomalaisilta puuttuu on "se" superkova innovaatio, jonka turvin rakennetaan megatrendi, joka tuo maahamme uuden Nokian. Tai oikeastaan me emme voi odottaa uutta Nokiaa. Mutta me voimme odottaa että Nokian jälkeen tulee joukko yrityksiä, joiden tuotteita ostetaan. Mutta sitten meidän pitää muistella sitä, että maailma on muuttunut Nokian jälkeen hyvin paljon. Talous ei enää pyöri yhden toimijan ympärillä. Vaan tarvitaan uusia, konkreettisia tuotteita, joilla voidaan taata maamme viennin kohoaminen. Eikä kaikkia asioita saa sitoa yhden toimijan varaan.
Kun puhutaan innovaatiosta, niin jotenkin minusta tuntuu että maastamme on kadonnut se paljon puhuttu innovaatio. Ilmeisesti maassamme on ajateltu niin, että "miksi kehittää itse, kun ulkomailta saa ostaa valmiita tuotteita". Ja sen takia meillä ei ole sellaisia suurelle yleisölle suunnattuja korkean profiilin tuotteita, joiden avulla voidaan tehdä samanlaista bisnestä, kuin mitä kännyköillä tehtiin aikoinaan. Esimerkiksi Ice Eyen satelliitit ovat kiinnostavia asioita,
Mutta ne eivät ole tuotteita, joita suunataan tavallisille kuluttajille. Siis tarvitaan sellaisia tuotteita, joista tavallinenkin ihminen saa jotain, ja tuo joku on uusi megatrendi. Kännykkä oli aikoinaan tuollainen laite, joten ehkä seuraava megatrendi voisi olla Starlinkin kaltaiset mobiililaitteet, joita voidaan käyttää suoraan satelliitin kautta, ja tuo järjestelmä tekisi perinteisen GSM verkon tarpeettomaksi. Ja jos tuota satelliittipohjaista verkkoa operoivat yksityiset toimijat, niin se antaa noille toimijoille uskomattoman vallan, sekä mahdollisuuden kontrolloida jopa valtiollisen tason viestejä.
Nykyään sovellukset ovat niitä asioita, joiden ympärillä kännyköiden uudet innovaatiot pyörivät. Eli kuten monta kertaa ennenkin, niin markkinoiden uusimmat kännykät ovat tuoneet sen todellisuuden myös kännyköihin, että kun tehot kasvavat, niin kännyköiden sovelluksista tulee monimutkaisempia, ja ne vaativat lisää tehoa. Rautapuolen innovaatiot ovat sen sijaan jäässä.
Sulautetut ratkaisut, jotka perustuvat älylaseihin sekä erilaisiin eleisiin ovat tietenkin houkuttelevia. Mutta niiden ongelma on se, että niitä ei voida käyttää muuten kuin istuen tuolissa turvallisesti. Eli head up displayn, suomeksi HUD näyttö ei sovellu käytettäväksi kadulla tai muuten liikkeellä ollessa, koska silloin käyttäjä saattaa kävellä suoraan seiniä päin.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/paakirjoitus-suomalainen-teknologiateollisuus-on-jaanyt-rengin-rooliin/204f16d8-9a4c-4aa4-9bde-5cc5023ac093
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.